سمانه نورانی آزاد؛ علیرضا موغلی؛ ناهید زارعی
چکیده
هدف محوری پژوهش حاضر ارزیابی تاثیر مارکآپ و شیوه حکمرانی شرکتی بر اجتناب مالیاتی بنگاههای بورس اوراق بهادار تهران است. بدین منظور از دادههای 100 بنگاه فعال تولیدی در بازه زمانی 1398-1390 استفاده شد. نتایج پژوهش بیانگر آن است که مدیران بنگاههای دارای قدرت بازاری به دلیل قرار گرفتن در حاشیه امن و مصونیت از رقبا نگرانی برای کاهش سود ...
بیشتر
هدف محوری پژوهش حاضر ارزیابی تاثیر مارکآپ و شیوه حکمرانی شرکتی بر اجتناب مالیاتی بنگاههای بورس اوراق بهادار تهران است. بدین منظور از دادههای 100 بنگاه فعال تولیدی در بازه زمانی 1398-1390 استفاده شد. نتایج پژوهش بیانگر آن است که مدیران بنگاههای دارای قدرت بازاری به دلیل قرار گرفتن در حاشیه امن و مصونیت از رقبا نگرانی برای کاهش سود ندارند. همچنین، مدیران بهمنظور برخورداری از پاداش پرداختی و طرحهای تشویقی سهامداران در جهت حداکثرسازی ثروت و ارزش بنگاه تلاش نموده و فعالیت اجتناب مالیاتی را به شدت افزایش میدهند. بهعلاوه، نتایج تاثیر شیوه حکمرانی شرکتی موید آن است که سرمایهگذاران نهادی بهدلیل نفع مالی حاصل از سرمایهگذاری و دستیابی به قدرت بازاری، انگیزه نظارت بالاتر بر فعالیت مدیران برای کاهش هزینه نمایندگی و افزایش اجتناب مالیاتی خواهند داشت. در مجموع مدیران و سهامدارن تلاش دارند از طریق کاهش تضاد منافع، میزان اجتناب مالیاتی را افزایش دهند.